Infanterie eetketel interbellum

De officiële benaming luidt "Aluminium-eetketeltje voor infanterie", dit volgens het "Reglement op de Rekendienst der eenheden".
De overstap naar de nieuwe, kleinere eetketel is hoogstwaarschijnlijk  gebeurd bij de introductie van de model 1930 rugzak. Deze heeft immers de voor de bindriempjes voorziene lussen op de sluitflap om deze gamel te bevestigen, dit naar analogie met het model 1896.
In verband met de immatriculatie van deze gamellen is er evenwel een verwarrende nummering terug te vinden op zowel de gamel als op het deksel. Op bijna alle gamellen is er net onder de rand en centraal op het deksel (soms aan de binnezijde hiervan) een code beginnend met een letter en gevolgd door 4 à 5 cijfers ingeslagen. Dit is niet het immatriculatienummer maar een fabricatienummer van de producent. 
Indien het nummer ingeslagen werd bij uitreiking dan zou op die plaats tenminste inslagschade aan de verf te zien zijn, wat niet het geval is. De letters zijn mooi meegeverfd, net zoals de naam van de producent. Dit duidt erop dat het verven gebeurde op het einde van het productieproces, na inslag van producentnaam en fabricatienummer.  Puur toeval of tijdsgeest dat betreffende codering ook in het Belgische leger gebruikt werd.
De eigenlijke immatriculatie is de met grotere afmetingen ingeslagen cijferreeks aan de bovenrand van de gamel. Deze nummering uit drie en vijf cijfers is conform de reglementering dat men vanaf 16 okotber 1923 (ik beschik enkel over de datum van  vermelding, de volledige tekst is dermate uiterst welkom) alle uitrrusting merkt met 101, 102, 103 etc..., gevolgd vijf cijfers overeenkomende met het stamnummer van de soldaat aan wie het stuk uitgereikt werd. Voorheen gold immers de markering met een letter of lettergroep en cijfers. Deze vorm van eetketel wordt pas geîntroduceerd vanaf 1930. Op dit moment geld reeds de nieuwe immatriculatie en kunnen deze kleine letters en cijfers dus niet gelinkt worden aan de soldaat waaraan het stuk uitgereikt werd.

Een okerkleurige eetketel gemaakt bij X. Buisset te Vilvoorde. De kleur sluit nauwer aan bij de grotere gamellen uit het begin van de jaren 20.

De meest voorkomende groen-khaki kleurige tint.   

Leveranciers en markeringen

   

 

J. FONSON, Bruxelles

Een stempel ARMEE BELGE aan de binnenkant van het deksel. Deze markering is eerder uitzonderlijk.


 

LA ESCAUT, Burcht.


 

ALUMINIUM BELGE, de naam van de leverancier staat ook centraal op het deksel.

De immatriculatie 109 7255 van het 9e Linie komt voor op zowel het deksel als op de gamel zelf.


SOC. AN. USINES XAVIER BUISSET, Vilvoorde

markering centraal op het deksel


X. BUISSET, Vilvorde

markering centraal op het deksel van de eerste oker- kleurige eetketel


 

U. E. TORDOIR, Burcht


 

A. ANSAY, Chenée

 

 

 

 

 

verzameling: Enzo de Steur


Persoonlijke markeringen

Nogal wat reservisten van de CRI's en anderen die in de meidagen '40 naar het zuiden van Frankrijk doorgestuurd werden krasten de namen van steden waar ze halt hielden in hun eetketeltje. Dit geeft een uitermate goed beeld van hun avontuurlijke reistocht.
Een eerste exemplaar behoort toe aan J.B.C. Beyls, stamnummer 254 611, van het Aanvullings- en opleidingsdepot / Lichte troepen. Verdere gegevens op de gamel zijn:
            7 MO.    9 ESKADRON    III GROEP    2 PELOTON     C.R.I. / TL

reisroute op gamel

Etterbeek
Watermael
Hamme
Gent
Duinkerke
Bergen
Haezenbrouck: dit is Hazebrouck, Nord, Nord-Pas-de-Calais, Frankrijk
Isbergen: niet teruggevonden op kaart
Arras
Rouen
Saumur
Bordeaux
Toulouse
Argel: dit is Argelès-Gazost
St Christof: hier zijn verschillende opties: een instituut, een hotel en centre équestre, allen op een afstand van +/- 60 km van Argelès-Gazost


Een tweede eetketel, ook met een reisroute richting Zuid-Frankrijk, is samengesteld uit  twee verschillende gamellen. Het onderstuk is gemaakt bij ALUMINIUM BELGE, het deksel bij SOC. AN. USINES XAVIER BUISSET. De reisroutes op ketel en deksel zijn gelijklopend maar verschillen in een paar steden, soms in volgorde van notitie en in schrijfwijze wat erop duidt dat het geheel van twee verschillende personen komt. Eens de eindbestemming bereikt raakten de twee delen verwisseld. De onlogische volgorde lijkt erop te wijzen dat het aanbrengen van de route niet tijdens de reis maar op een later tijdstip gebeurde en de juiste volgorde niet echt meer in het geheugen zat.

deksel

ketel

Bruxelles Bruxelles
Woluwe  
Bruges Bruges
Balares of Balâtre Barcares ???

Balâtre, Somme, Picardië, Frankrijk ligt op de reisroute naar het zuiden,
Barcares ligt tegen Perpignan bij de Middelandse Zee, dit is dus duidelijk een interpretatiefout van de soldaat 

Maux Maux

Meaux, Seine-et-Marne, Ile-de-France, Frankrijk is de juiste naam

Senly Melun
Melun Senlis

de exacte volgorde is eerst Senlis, Paris, Melun

  Paris
Fleury Fleury
Chapelle  

ook hier is een mogelijk omwisseling gebeurt: na Melun komt eerst Chapelle en dan pas Fleury. Alle drie liggen ze vlak na Parijs

  Orleans
Orleans Chapelle
Moux  

er zijn een drietal mogelijkheden in centraal Frankrijk: Moux en Morvan, Moux Corgolain, Moux Matafelon-Granges. De uiteindelijke vierde en meest waarschijnlijke mogelijkheid is Moux in de buurt van Carcasonne.


 

De soepbedeling in de kazerne.


Het 2e Linie tijdens de mobisatie ergens "te velde"