ABL fiets civiele aanmaak

Het Belgische leger heeft in de na-oorlogse periode niet alleen Mk V* fietsen van Britse oorsprong in gebruik. 
Ten gevolge van ongevallen waarbij het Mk V frame verloren is gegaan, heeft men de Mk V onderdelen omgezet op een civiel kader met voorvork, spatborden, remmen en stuur. De Mk V onderdelen zijn : wielen , voorste kettingwiel, pedalen, pakdrager, wapendrager ....
Deze fiets kreeg een nummerplaatje op het balhoofd naar analogie met de vooroorlogse periode en werd op de zadellug gemarkeerd met de letters ABL. Het geheel werd met de borstel geverfd in de ABL kleur.
    

fiets: verzameling Stef Bakkers

   
Markering ABL onder het zadel.

  
Markering van een nummer rechts achteraan op het frame

   
Markering met een nummerplaat (265) op het balhoofd. Gelijkaardig met het vooroorlogs systeem. Dit is enkel voor de civiel aangekochte fietsen. De militaire Mk V en Mk V* werden ge´mmatriculeerd aan de hand van het framenummer onder het zadel. Een deel van het merk is nog zichtbaar: "L ? B"

   

  
    
De wielen hebben de maat 28" en zijn Britse met 32 spaken voor en 40 spaken achter.
   
De voorvorkkroon wijkt sterk af van deze van de militaire Mk V

  

Het balhoofd

   
De achterbrug onder het zadel is een gewone gelaste constructie.

Het voorste kettingwiel is een recuperatie BSA.

   
Pedaalarmen en pedalen zijn recuperatie BSA

    
Er is geen smeerpunt meer voorzien op de trapperas.

   
De voorrem

    
De achterrem

   
Het stuur met een geheel eigen systeem van remstanghouders. De handgrepen zijn pvc.

   

  

       
Het zadel

  
Het pakzadel, recuperatie Mk V

   
Wapendrager op stuur, recuperatie Mk V

   

  
   
Wapendrager achteraan op het frame, recuperatie Mk V, maar niet compleet.

   

fiets: verzameling Stef Bakkers